BAB 1 : SOSIOLOGI DAN PEMBELAJARAN
https://drive.google.com/open?id=1mpVx_Mltm9h8wSTrYVpYv8L6g0a4zJdP
Secara amnya,
saya mempelajari bab ini dan saya memahami bahawa sosiologi dan pembelajaran
penting dalam pendekatan pengajaran guru kerana dengan ini murid mampu
membentuk konsep diri yang positif serta meningkatkan kualiti hidup serta daya
sosial pergaulan bersama rakan sebayanya. Sosiologi juga dikaitkan dengan objek
iaitu masyarakat yang memerlukan ilmu sosiologi bagi meningkatkan kemampuan
seseorang untuk menyesuaikan diri atau beradaptasi dengan lingkungan sosialnya.
Setelah selesai membincangkan berkaitan topik yang dipelajari, guru mengadakan
aktiviti yang dikenali sebagai ‘kenali rakan anda’. Setiap pelajar diagihkan
kepada beberapa kumpulan dengan diberi nombor. Pelajar tidak mengenali antara
satu sama lain dalam kumpulan tersebut. Oleh itu, aktiviti ini berupaya membuat
pelajar tersebut kenal antara satu sama lain. Pelajar diberi kertas dan diminta
memberi ‘first impression’ terhadap ahli kumpulan tersebut. Melalui aktiviti
yang dijalankan, hal ini dapat dirumuskan bahawa hubungan yang baik dapat diwujudkan
sekiranya pelajar memahami pengertian sosiologi dengan baik.
BAB 2 : INTERAKSI DAN PEMBELAJARAN
https://drive.google.com/open?id=1KKviVUgcnpDbOugG36nsvIH2nEDa9dIh
Tajuk dalam
bab ini membincangkan amalan komunikasi dan interaksi yang berkesan dalam luar
bilik darjah. Ini merangkumi tajuk-tajuk seperti konsep komunikasi, model-model
komunikasi, kepentingan, gangguan dan halangan komunikasi serta cara-cara
komunikasi yang berkesan dalam bilik darjah. Bab ini turut menghuraikan tajuk-
tajuk seperti konsep interaksi, pola interaksi, kepentingan dan halangan dalam
interaksi serta cara-cara mewujudkan interaksi yang berkesan dalam bilik
darjah. Terdapat dua jenis komunikasi iaitu komunikasi lisan dan komunikasi
bukan lisan. Komunikasi dan interaksi di dalam bilik darjah adalah penting
dalam usaha mewujudkan proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif. Guru
yang tiada kemahiran komunikasi dan interaksi akan mewujudkan kelas yang tidak
konduksi menyebabkan murid-muridnya tidak bermotivasi. Oleh itu, seorang guru
perlu menguasai kemahiran berkomunikasi agar proses pengajaran dan pembelajaran
dapat berjalan dengan berkesan serta mencapai objektifnya. Selain itu,
pensyarah juga menerangkan jenis interaksi yang paling berkesan untuk digunakan
dalam proses pengajian abad ke-21 dan kaedah kemahiran berfikir aras tinggi
(KBAT). Secara kesimpulannya adalah interaksi dua hala adalah paling berkesan.
https://drive.google.com/open?id=11DgYpKyeBC3iLTqu6NaAXlA2ZLDjNAXL
Pengurusan
pengajaran dan pembelajaran merupakan satu proses daripada persediaan untuk
mengajar, melakukan pengajaran, menilai kembali apa yang telah diajar serta
melakukan tindakan susulan bagi menyempurnakan proses pengajaran itu.
Seterusnya, pembelajaran ialah proses perubahan struktur mental yang membina
keupayaan tingkah laku yang berbeza manakala pengurusan pengajaran dan
pembelajaran melibatkan proses-proses seperti merancang, melaksana, menilai dan
membuat tindakan susulan termasuk penambahbaikan terhadap pengajaran dan
pembelajaran dengan mengambil kira latar belakang pelajar, dan kepelbagaian
perbezaan dari segi kognitif, sosial, emosi dan fizikal pelajar. Selain itu,
ciri-ciri seorang pengurus pengajaran dan pembelajaran berkesan termasuk
prihatin dan peka terhadap situasi sekeliling; sistematik dalam merancang dan
menilai; penyabar menghadapi kerenah murid pelbagai latar belakang, mengurus
masa dengan baik dan dapat berkomunikasi dan berinteraksi dengan pelajar dengan
berkesan.
BAB 4 : KEPIMPINAN DAN ORGANISASI
https://drive.google.com/open?id=17kIeB7iP68ft4whlBJemkBIdGjwOAKIF
Strategi
Pengajaran dan Pembelajaran Interaksi dan komunikasi berlaku di antara guru dan
bahan pengajaran, atau di antara pelajar dengan bahan pengajaran Pengajaran
guru juga lebih bermakna, menarik minat dan berkesan. Kaedah ini dapat membuka
ruang kepada pelajar untuk lebih banyak berinteraksi. Strategi dan kaedah
pengajaran berfungsi sebagai satu panduan pengajaran ke arah keberkesanan dalam
usaha menyampaikan ilmu dengan menggunakan paling tepat mengikut kreativiti
sendiri. Dalam pemilihan tersebut terdapat pelbagai perkara yang perlu
dipertimbangkan, antaranya keadaan pelajar yang mencakupi penilaian tentang
tingkat kecerdasan, kematangan dan perbezaan individu. Kepimpinan dan
organisasi amat penting bagi membangunkan sesebuah organisasi. Di dalam
organisasi ada ahli-ahli yang menyokong pemimpinnya. Pengetua berperanan
sebagai pemimpin. Setiap guru ada peranan masing-masing. Terdapat beberapa gaya
kepimpinan iaitu autokratik, demokratik, Laissez- Faire dan kontigensi. Namun jenis
kepimpinan yang terbaik adalah dengan melaksanakannya mengikut situasi tidak
hanya pada satu jenis sahaja kerana keupayaan pelajaar adalah tidak sama. Oleh
itu, di dalam sesebuah organisasi perlu ada carta organisasi yang lengkap dan
tersusun.
BAB 5 : PENGURUSAN MURID
https://drive.google.com/open?id=1-hH2q5fy9ypI1ZkE0tieB6l35gBlQhV3
Secara
konklusinya, pengurusan murid merangkumi aspek utama yang terdiri daripada
merekod murid, persediaan murid untuk belajar dan memotivasikan murid. Bagi
mendapatkan impak yang berjaya pengurusan murid di sesebuah institusi pendidikan
tersebut haruslah dikendalikan dengan penuh komitmen dan kerjasama dari semua
pihak yang terlibat seperti jawatan tertinggi di sekolah yang mentadbir sekolah
dan dibantu pula oleh guru, kaunselor serta ibu bapa murid itu sendiri. Suatu
pengurusan murid yang baik dapat melahirkan murid yang cemerlang dan mempunyai
semangat untuk belajar yang tinggi kerana melalui rekod pelajar yang dicatat
oleh guru bagi seseorang pelajar merangkumi segala perkembangan, kebolehan,
kemajuan serta pencapaian murid. Maka, segala yang telah direkodkan boleh
dijadikan rujukan bagi guru dan ibu bapa untuk membantu memastikan murid
tersebut dapat mengekalkan prestasi akademik dan juga sahsiah murid serta dapat
membantu pihak sekolah untuk menghubungi keluarga murid sekiranya berlaku
perkara yang tidak diingini kepada pelajar seperti kemalangan atau perkara yang
berkaitan disiplin. Selain
daripada itu, pengurusan murid juga dapat membantu menarik minat murid untuk
belajar kerana melalui persediaan sebelum belajar yang telah disediakan oleh
pihak sekolah. Persediaan yang dimaksudkan adalah persediaan dari segi
kognitif, afektif dan juga psikomotor. Hal ini dapat membantu murid untuk lebih
bersedia dan berkeyakinan sebelum memulakan proses pengajaran dan pembelajaran
di dalam kelas. Misalnya, antara persediaan dari segi kognitif yang boleh
disediakan adalah dengan mendedahkan murid terhadap sukatan pelajaran dalam
mata pelajaran yang akan mereka pelajari. Secara tidak langsung, murid akan
lebih bersedia untuk memulakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
BAB 6 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
https://drive.google.com/open?id=1nhIqEGDXu27lR3k4D1wPf0nYOAVnHcAa
Topik ini
menerangkan mengenai pengurusan bilik darjah. Dua pengurusan sumber yang perlu
dikuasai oleh guru adalah pengurusan sumber manusia dan sumber fizikal. sumber
manusia merupakan satu faktor yang perlu diberi perhatian bagi memastikan visi
dan misi untuk kepentingan manusia itu sendiri dalam sesebuah organisasi dapat
dilestarikan secara optimum. Manakala, Sumber fizikal adalah sumber yang
berkaitan dengan kebendaan atau alam semula jadi. Manakala sumber fizikal di
dalam bilik darjah pula seperti yang kita tahu merangkumi segala kemudahan dan
peralatan yang terdapat di dalamnya seperti kerusi meja untuk pelajar dan guru,
papan hitam, papan kenyataan, ruang bacaan, almari buku, alat bantu mengajar
(ABM) dan sebagainya. Selain itu, ilmu yang perlu diterapkan dalam diri
seseorang guru itu adalah ilmu pengurusan bilik darjah, ilmu interaksi yang
berkesan, ilmu pengurusan bilik darjah, ilmu pengurusan iklim bilik darjah, dan
ilmu pembelajaran dan pengajaran. Kesemua aspek ini perlu dikuasai oleh
seseorang guru sewaktu mengajar di dalam bilik darjah. Kemahiran juga
diperlukan untuk mengurus bilik darjah. Kemahiran pengurusan sumber fizikal,
bahan mengajar, pengurusan kaunseling, kemahiran pengajaran dan pembelajaran
serta kemahiran pengurusan sumber manusia. Strategi yang berkesan juga
diperlukan sewaktu mengurus bilik darjah. Antara strateginya adalah seperti
perancangan murid, perancangan bilik darjah, wujudkan suasana konduksi, dan
menyampaikan pengajaran dengan menggunakan teknologi terkini. Antara aktiviti
adalah senaman untuk kami hilangkan mengantuk, susunan kotak mancis untuk
melihat kumpulan mana boleh membuat satu menara yang paling tinggi dan kukuh.
Selain itu, aktiviti susunan puzzle di mana diberi satu puzzle untuk disusun
dan bagaimana untuk interaksi dengan ahli kumpulan yang lain untuk menyiapkan
tugasan dan aktiviti-aktiviti lain juga. Dalam topik ini juga, pensyarah
meminta perkongsian idea tentang suasana bilik darjah yang diinginkan oleh
pelajar untuk keselesaan dan pencapaian matlamat yang ingin dicapai mengikut
perkembangan semasa.
isu semasa
keratan akhbar diatas diambil daripada laman web kosmo online (http://www.kosmo.com.my/negara/hfmd-sebuah-bilik-darjah-ditutup-36-murid-diarah-cuti-10-hari-1.716079). keratan akhbar ini menceritakan tentang Sebuah kelas di Sekolah Rendah Taman Tun Dr Ismail 2 di sini diarahkan tutup dan kesemua 36 murid bercuti 10 hari selepas empat daripadanya dijangkiti penyakit tangan, kaki dan mulut(HFMD). Pegawai Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang dihubungi Bernama hari ini mengesahkan terdapat empat kes HFMD dilaporkan membabitkan murid lelaki tahun tiga sekolah itu.
Menurut apa yang saya belajar didalam kelas, pengurusan bilik darjah merujuk kepada set tingkah laku guru yang meliputi pelbagai aspek di mana guru akan membentuk dan mengekalkan kondisi pembelajaran seperti yang diharapkan. Lemlech (1998) mengibaratkan pengurusan bilik darjah sebagai okestra dalam kehidupan di bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulim, penyelengaraan prosedur dan sumber pengajaran. Beliau juga menekankan tentang pentingnya penyusunan suasana bilik darjah bagi meamksimumkan keberkesanan, pemantauan perkembangan pelajar serta tanggungjawab guru dalam memikirkan terlebih dahulu masalah-malasah yang berkemungkinan akan timbul. Selain itu, penyusunan bilik darjah merangkumi aspek penyusunan kerusi dan meja serta peminjaman cukupnya cahaya dan udara untuk pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan berkualiti.
isu semasa
keratan akhbar diatas diambil daripada laman web kosmo online (http://www.kosmo.com.my/negara/hfmd-sebuah-bilik-darjah-ditutup-36-murid-diarah-cuti-10-hari-1.716079). keratan akhbar ini menceritakan tentang Sebuah kelas di Sekolah Rendah Taman Tun Dr Ismail 2 di sini diarahkan tutup dan kesemua 36 murid bercuti 10 hari selepas empat daripadanya dijangkiti penyakit tangan, kaki dan mulut(HFMD). Pegawai Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang dihubungi Bernama hari ini mengesahkan terdapat empat kes HFMD dilaporkan membabitkan murid lelaki tahun tiga sekolah itu.
Menurut apa yang saya belajar didalam kelas, pengurusan bilik darjah merujuk kepada set tingkah laku guru yang meliputi pelbagai aspek di mana guru akan membentuk dan mengekalkan kondisi pembelajaran seperti yang diharapkan. Lemlech (1998) mengibaratkan pengurusan bilik darjah sebagai okestra dalam kehidupan di bilik darjah yang memerlukan pembentukan kurikulim, penyelengaraan prosedur dan sumber pengajaran. Beliau juga menekankan tentang pentingnya penyusunan suasana bilik darjah bagi meamksimumkan keberkesanan, pemantauan perkembangan pelajar serta tanggungjawab guru dalam memikirkan terlebih dahulu masalah-malasah yang berkemungkinan akan timbul. Selain itu, penyusunan bilik darjah merangkumi aspek penyusunan kerusi dan meja serta peminjaman cukupnya cahaya dan udara untuk pengajaran dan pembelajaran yang berkesan dan berkualiti.
BAB 7 : PENGURUSAN SUMBER
https://drive.google.com/open?id=1K-yGuew0SmRSt6kxJOhtTr9Gfq5azLWk
Pengajaran
dan pembelajaran berasaskan sumber ialah segala usaha guru bagi melengkapkan
pendekatan dan strategi pengajaran dengan melibatkan pelajar supaya belajar
melalui penggunaan sumber-sumber pembelajaran. Antara sumber yang sering
digunakan oleh pelajar dan guru di sekolah ialah pusat sumber. Pusat Sumber
Sekolah (PSS) adalah sebuah tempat yang menyediakan kemudahan serta koleksi
bahan pengajaran dan pembelajaran yang diurus secara sistematis. Secara umum,
bahan bermakna apa sahaja yang digunakan dalam pengajaran termasuklah
pengetahuan dan nilai-nilai. Dari segi teknologi pendidikan, apa yang diguna
untuk menyampaikan pengajaran dan menjadi rangsangan pelajaran digolongkan
sebagai media pendidikan. Koleksi bahan buku dan bukan buku yang boleh membantu
dalam proses pengajaran dan pembelajaran sama ada bagi keperluan guru atau
murid. Antara komponen pembelajaran berasaskan sumber ialah (1) penggunaan buku
teks, (2) aktiviti penelitian, (3) pencarian bahan dari pelbagai sumber, (4)
latihan penyelesaian masalah dan (5) penggunaan alat pandang dengar.
isu semasa
keratan akhbar diatas dipeti dari laman sesawang berita harian (https://www.bharian.com.my/rencana/surat-pembaca/2018/06/436564/pustakawan-mesti-kreatif-inovatif-seiring-revolusi-industri-40). petikan akhbar diatas menceritakan tentang Pengurus sesebuah perpustakaan perlu membuka minda dan berfikir secara kreatif dengan memasukkan elemen luar seperti kafe, pusat permainan, restoran makanan segera atau taman rekreasi untuk memberi suntikan kepada seni rekaan dalaman sesebuah perpustakaan.Ia akan menjadikan perpustakaan sebagai tempat yang menarik kepada pengguna, khususnya generasi muda.Perpustakaan universiti contohnya, sering dijadikan tempat untuk bergambar sebagai mengabadikan kenangan menghadiri majlis konvokesyen.Oleh itu kita perlu mengharapkan pelajar tidak menjadikan perpustakaan sebagai lokasi bergambar sahaja, sebaliknya selama bergelar pelajar menjadikan perpustakaan sebagai tempat wajib.
Menurut apa yang saya belajar didalam kelas ialah pusat sumber sekolah merupakan Suatu tempat yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa. Ia jua merupakan satu perkhidmatan yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran. Selain itu, pusat sumber juga merupakan satu tempat yang mempunyai Koleksi bahan yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan. Pusat sumber sekolah juga merupakan pusat mengakses maklumat yang mengandungi pelbagai sumber cetak dan bukan cetak, eloktronik dan digital yang diurus secara sistematik bagi menyokong kualiti pengajaran dan pembelajaran.
BAB 8 : PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARANisu semasa
keratan akhbar diatas dipeti dari laman sesawang berita harian (https://www.bharian.com.my/rencana/surat-pembaca/2018/06/436564/pustakawan-mesti-kreatif-inovatif-seiring-revolusi-industri-40). petikan akhbar diatas menceritakan tentang Pengurus sesebuah perpustakaan perlu membuka minda dan berfikir secara kreatif dengan memasukkan elemen luar seperti kafe, pusat permainan, restoran makanan segera atau taman rekreasi untuk memberi suntikan kepada seni rekaan dalaman sesebuah perpustakaan.Ia akan menjadikan perpustakaan sebagai tempat yang menarik kepada pengguna, khususnya generasi muda.Perpustakaan universiti contohnya, sering dijadikan tempat untuk bergambar sebagai mengabadikan kenangan menghadiri majlis konvokesyen.Oleh itu kita perlu mengharapkan pelajar tidak menjadikan perpustakaan sebagai lokasi bergambar sahaja, sebaliknya selama bergelar pelajar menjadikan perpustakaan sebagai tempat wajib.
Menurut apa yang saya belajar didalam kelas ialah pusat sumber sekolah merupakan Suatu tempat yang memberikan suasana pembelajaran kendiri yang selesa. Ia jua merupakan satu perkhidmatan yang ditawarkan membolehkan pelanggan mendapat dan mengamal kemahiran dalam pembelajaran. Selain itu, pusat sumber juga merupakan satu tempat yang mempunyai Koleksi bahan yang disediakan lengkap dan kemaskini sejajar dengan perkembangan pendidikan. Pusat sumber sekolah juga merupakan pusat mengakses maklumat yang mengandungi pelbagai sumber cetak dan bukan cetak, eloktronik dan digital yang diurus secara sistematik bagi menyokong kualiti pengajaran dan pembelajaran.
https://drive.google.com/open?id=1QLYXarOCO0oF3dQQjZgkFdHWNqHOXxHq
Topik ini
menerangkan mengenai pengurusan bilik darjah. Dua pengurusan sumber yang perlu
dikuasai oleh guru adalah pengurusan sumber manusia dan sumber fizikal. sumber
manusia merupakan satu faktor yang perlu diberi perhatian bagi memastikan visi
dan misi untuk kepentingan manusia itu sendiri dalam sesebuah organisasi dapat
dilestarikan secara optimum. Manakala, Sumber fizikal adalah sumber yang
berkaitan dengan kebendaan atau alam semula jadi. Manakala sumber fizikal di
dalam bilik darjah pula seperti yang kita tahu merangkumi segala kemudahan dan
peralatan yang terdapat di dalamnya seperti kerusi meja untuk pelajar dan guru,
papan hitam, papan kenyataan, ruang bacaan, almari buku, alat bantu mengajar
(ABM) dan sebagainya. Selain itu, ilmu yang perlu diterapkan dalam diri
seseorang guru itu adalah ilmu pengurusan bilik darjah, ilmu interaksi yang
berkesan, ilmu pengurusan bilik darjah, ilmu pengurusan iklim bilik darjah, dan
ilmu pembelajaran dan pengajaran. Kesemua aspek ini perlu dikuasai oleh
seseorang guru sewaktu mengajar di dalam bilik darjah. Kemahiran juga
diperlukan untuk mengurus bilik darjah. Kemahiran pengurusan sumber fizikal,
bahan mengajar, pengurusan kaunseling, kemahiran pengajaran dan pembelajaran
serta kemahiran pengurusan sumber manusia. Strategi yang berkesan juga
diperlukan sewaktu mengurus bilik darjah. Antara strateginya adalah seperti
perancangan murid, perancangan bilik darjah, wujudkan suasana konduksi, dan
menyampaikan pengajaran dengan menggunakan teknologi terkini.
isu semasa
keratan akhbar diatas diambil daripada laman web berita harian (https://www.bharian.com.my/berita/pendidikan/2017/10/337703/pembelajaran-abad-ke-21-di-semua-sekolah). keretan akhbar ini memceritakan tentang konsep pembelajaran abad ke-21 di semua sekolah. Konsep
Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK-21) yang menjadi elemen penting Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) diperluas ke semua sekolah dalam tempoh lima hingga
10 tahun akan datang.Menteri Pendidikan, Datuk Seri Mahdzir Khalid, berkata
usaha itu akan digerakkan secara berperingkat-peringkat bergantung kepada
peruntukan diluluskan Kementerian Kewangan.Beliau berkata, tempoh lima hingga
10 tahun itu diperlukan berikutan usaha melengkapi sekolah dengan keperluan
elemen PAK-21 memerlukan kos yang tinggi, khususnya bagi tujuan pengubahsuaian
kelas.
Pengurusan bilik darjah didefinisikan sebagai tindakan dan strategi
yang digunakan untuk mengekalkan peraturan bilik darjah. Seorang guru perlu
membina keadaan bilik darjah yang kondusif dan mengurus disiplin murid secara
berkesan. Selain mengajar, guru juga berperanan sebagai pengurus, iaitu
mengurus rutin bilik darjah, mengurus murid-murid supaya menjalankan tugas
mereka mengikut jadual bertugas seperti membersikan bilik darjah dan menyusun
kerusi dan meja, mengurus murid-murid supaya mematuhi segala peraturan bilik
darjah, mengurus keadaan fizikil bilik darjah supaya menjadi lebih kondusif
untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran, mengurus bahan-bahan pengajaran
supaya dapat digunakan dengan lebih berkesan, dan mengurus aktiviti kumpulan
supaya dapat dilaksanakan mengikut rancangan.
BAB 9 : PENGURUSAN DISIPLIN
https://drive.google.com/open?id=1FBwV6NjTFSdVjqt1-5WJVx-nUa7CwmAV
Pelajar
bersetuju bahawa disiplin ialah latihan supaya boleh mengawal diri sendiri
mengikut peraturan yang ditetapkan. Majoriti pelajar mengatakan bahawa
kepatuhan kepada peraturan sekolah boleh membentuk pelajar menjadi individu
yang bertanggungjawab dan disiplin diadakan untuk mewujudkan suasana yang
harmoni di sekolah. Sebahagian besar pelajar berpendapat disiplin sekolah amat
penting untuk menjamin kesejahteraan pelajar, guru dan sekolah bahkan mereka
bersetuju bahawa penerangan mengenai peraturan sekolah telah disebarkan secara
terperinci kepada pelajar. Majoriti pelajar juga berpendapat peraturan sekolah
yang sedia ada perlu diubah suai mengikut peredaran semasa tetapi ada juga
pelajar yang berpendapat peraturan yang ditetapkan di sekolah adalah sesuai dan
tidak mengongkong. Kebanyakan pelajar tidak bersetuju bahawa membentuk disiplin
secara paksaan adalah lebih berkesan kepada pelajar sekolah kerana pelajar akan
memberontak jika mereka dipaksa melakukan perkara yang mereka tidak suka. Selain
itu, ramai pelajar bersetuju bahawa hanya orang yang berdisiplin sahaja boleh
berjaya dan sebab itulah pelajar sentiasa berusaha mematuhi peraturan sekolah
walaupun peraturan itu tidak rasional. Majoriti pelajar bersetuju bahawa
kesedaran diri pelajar itu sendiri lebih baik dalam membentuk disiplin yang
berkesan. Oleh kerana itu, ramai pelajar yang tidak bersetuju memakai pakaian
menutup aurat kerana terpaksa mematuhi peraturan sekolah. Dengan wujudnya
kesedaran diri sendiri berbantukan keimanan yang jitu dalam diri pelajar dapat
mendorong mereka mematuhi disiplin yang ditetapkan dengan kerelaan diri
sendiri.
isu semasa
isu semasa
keratan akhbar ini diambil daripada utusan online(http://www.utusan.com.my/rencana/forum/salah-laku-pelajar-kian-serius-1.738288). Keratan akhbar ini mengambarkan serba sedikit tentang masalah disiplin yang dilakukan oleh pelajar kita pada hari ini iaitu ponteng sekolah dan merokok.
Daripada apa yang saya belajar didalam kelas, jika terdapat pelajar yang bermasalah, guru disiplin perlu memainkan peranannya iaitu mengambil tindakan yang wajar terhadap masalah disiplin yang dilakukan oleh pelajar tersebut. Antara tindakan yang boleh diambil adalah memberi amaran lisan sebanyan 3 kali, jika tiada perubahan tindakan yang seterusnya adalah memberi denda kepada pelajar tersebut dan jika tiada perubahan juga guru disiplin boleh mengambil tindakan membuat kelas tahanan terhadap pelajar tersebut. Seterusnya jika tiada perubahan juga, guru disiplin boleh mengeluarkan amaran bersurat sehingga 3 kali dan jika tiada perubahan juga guru disiplin boleh mengambil tindakan rotan pelajar tersebut. Seterusnya, guru disiplin boleh mengambil tindakan gantung sekolah jika masih tiada perubahan yang dilakukan oleh pelajar tersebut. Akhir sekali, jika masih tiada perubahan yang dilakukan, pelajar tersebut boleh dibuang sekolah. Pelajar tersebut juga perlu mendapatkan bimbingan kaunseling oleh guru kaunseling sekolah itu.
https://drive.google.com/open?id=1cDSC35JSqStZgB4a7mFUepD_92qzGm_n
Konsep
penasihatan Zuraidah (1994), memberi nasihat adalah strategi menyelesaikan
masalah tanpa memikirkan perasaan individu yang terlibat Kamus dewan, nasihat
ialah ajaran, petunjuk, yang baik, peringatan, mengusulkan, mengesyorkan
ataupun menganjurkan kepada seseorang tentang pelbagai hal. Gibson dan Mitchell
(1999), nasihat digunakan bagi menyediakan klien dengan maklumat baru dan
berguna. Ia juga mengajar bagaimana untuk berfikir dan bertindak. Ciri-ciri
penasihat berfokus kepada permasalahan yang dihadapi daripada menumpukan kepada
diri individu yang bermasalah, berbentuk arahan atau suruhan daripada seorang
yang dianggap lebih berautoriti kepada orang lain. Orang yang berautoriti ini
adalah lebih berpengalaman, banyak pengetahuan dan pengiktirafan. Memberi
nasihat adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika
nasihat itu meninggalkan kesan. Tiga cara bagi menghadiri sesi kaunseling dan
bimbingan iaitu secara sukarela, rujukan (di buat oleh pihak HEM) dan dijemput
(dihantar surat bagi menghadiri sesi tersebut). Kemudian, ciri-ciri pelajar
yang perlu diberi kaunseling dan bimbingan ialah murid yang mempunyai masalah
sahsiah, masalah peribadi dan masalah disiplin (terutamanya pelajar asrama).
isu semasa
isu semasa
keratan diatas diambil daripada berita lima online (https://beritalima.com/cara-peserta-didik-merekontruksi-masalah-dengan-bimbingan-guru-bk/). menurut keratan diatas adalah sebagai guru bimbingan konseling atau konselor
harus mengetahui dan peka terhadap peserta didik kita bahwa selain perkembangan
apakah ada bentuk-bentuk gangguan kesehatan mental di sekolah yang mempengaruhi
perkembangan peserta didik tersebut. Disinilah peran guru bimbingan konseling
yang seharusnya bisa mengatasi permasalahan perkembangan terhadap peserta
didik. Para siswa di sekolah tidak semuanya terbebas dari berbagai bentuk
gangguan kesehatan mental. Berikut ini merupakan bentuk kesehatan mental yang
di maksud.
Menurut apa yang saya belajar didalam kelas
ialah bantuan yang diberikan oleh seseorang,
baik lelaki dan perempuan, yang memiliki peribadi dan pendidikan yang memadai
kepada seorang individu dari setiap peringkat usia untuk menolongnya mengarahkan
kegiatan hidupnya sendiri, membuat pilihannya sendiri dan menanggung akibatnya
sendiri (Crow & Crow, 1960). Bimbingan dan kaunseling juga adalah suatu
proses untuk membantu individu memamahami dirinya dan dunia sekelilingnya
supaya ia boleh menggunakan kebolehan, keupayaan dan bakat yang ada dengan
sepenuhnya (Suradi, 1966) dan cara membantu orang lain atau suatu usaha
menyediakan pengalaman untuk membantu pelajar memahami diri (Amla et al, 2006). Terdapat beberapa ciri bimbingan,
antaranya ialah bimbingan merupakan aktiviti yang dirancang. Ia bukanlah
kegiatan yang dilakukan secara kebetulan, secara tiba-tiba, tidak sengaja dan
sambil lewa tetapi ia adalah satu kegiatan yang tersusun, sengaja, berencana,
berterusan dan mempunyai arah tujuan. Bimbingan merupakan proses membantu
individu atau kumpulan. Manakala definini nasihat pula adalah Zuraidah (1994)
berpendapat memberi nasihat ialah strategi menyelesaikan masalah tanpa
memikirkan perasaan individu yang terlibat. Antara ciri penasihat adalah memberi
nasihat adalah strategi yang paling cepat untuk mengatasi permasalahan jika
nasihat itu meninggalkan kesan.
https://drive.google.com/open?id=16Yoa_JdWcfEgqTUXCmydMhvi3l0xxnS3
Bab ini
membolehkan kami mengetahui, memahami dan mengenalpasti gaya pembelajaran,
pengurusan merentas budaya dan isu-isu budaya di sekolah. Pengurusan pelbagai
budaya ialah suatu sistem pengurusan yang sistematik, teratur dan efektif
adalah penting bagi memastikan kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran di
samping dapat mencerminkan prestasi sekolah di mata masyarakat. Topik ini juga
menyentuh mengenai kepelbagaian budaya dalam kalangan murid. Murid yang berbeza
budaya ini memerlukan pengurusan yang baik untuk menguruskannya. Pelbagai aspek
yang perlu dilihat terlebih dahulu seperti kelas kehidupan, agama, jantina,
orientasi seksual, bahasa, umur, kenegerian, kenegaraan dan juga kaum atau
etnik sebelum pengurusan pelbagai budaya itu dijalankan. Pengurusan merentasi
budaya ini juga merangkumi pembinaan persekitaran bilik darjah yang mesra
budaya iaitu yang melibatkan aspek fizikal bilik darjah, dan sudut-sudut
pembelajaran dan bacaan. Selain itu, pengurusan persekitaran bilik darjah yang
mesra budaya adalah amat penting bagi menjamin kelancaran proses pengajaran dan
pembelajaran terutamanya bilik darjah yang melibatkan kepelbagaian latar
belakang etnik. Hal ini dapat membantu guru mencapai matlamat pengajaran dan
pembelajaran yang melibatkan murid-murid yang mempunyai kepelbagaian etnik.
Guru seharusnya memiliki gaya kepimpinan, kemahiran merancang, kecekapan
mengurus, kepelbagaian dalam pengajaran dan pembelajaran, kebijaksanaan interpersonal,
kemahiran berkomunikasi, kemahiran kaunseling dan mampu mengendalikan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi. Adalah tanggungjawab guru untuk menyediakan
persekitaran fizikal efektif bagi membantu perkembangan murid. Keadaan atau
suasana sekolah yang tenang dan nyaman dan sesuai untuk proses pengajaran dan
pembelajaran. Akhir kata, peranan guru juga diperlukan sebagai ‘Physical
Environment Designer’. Tambahan pula kurikulum mata pelajaran yang diajar,
penerapan nilai murni dan program Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan
turut terlibat. Isu kepelbagaian budaya murid seperti bahasa melayu sebagai
bahasa pengantar, masyarakat majmuk, penyatuan jati diri Malaysia, belia
generasi negara, dan sekolah wawasan menjadi isu dalam pengurusan pelbagai budaya
ini yang perlu diambil kira oleh semua bakal guru.
isu semasa
Keratan akhbar diatas diambil daripada laman web astro awani (http://www.astroawani.com/berita-malaysia/kementerian-pendidikan-mahu-penghayatan-budaya-kaum-ditekankan-208089). Melalui keratan akhbar ini mentari pendidikan mahu penghayatan budaya kaum ditekankan. Menurut menteri pendidikan, penghayatan budaya perlu ditekankan supaya dapat mengeratkan hubungan perpaduan antara setiap kaum. isu semasa
menurut apa yang saya belajar didalam kelas, Definisi Satu sistem kepercayaan dan tingkah laku yang mengiktiraf dan menghormati kewujudan kepelbagaian dalam kelompok sebuah organisasi atau masyarakat, mengakui dan menghargai perbezaan sosiobudaya, dan menggalakkan dan menerima sumbangan berterusan mereka dalam konteks dan budaya yang inklusif dalam organisasi atau masyarakat berkenaan. Pendidikan pelbagai budaya ialah proses atau strategi pendidikan yang melibatkan lebih daripada satu budaya, yang ditunjukkan melalui bahasa, etnik, atau ciri-ciri ras (Saha, 1997).Pendidikan pelbagai budaya boleh berlaku dalam pendidikan formal atau tidak formal.Tujuan pendidikan pelbagai budaya adalah untuk mewujudkan kesedaran, toleransi, pemahaman, dan pengetahuan yang mengambil kira perbezaan dan persamaan antara budaya dan kaitannya dengan pandangan dunia, konsep, nilai, keyakinan, dan sikap.
https://drive.google.com/open?id=1S8qQblZwurgTNJGzo2ToXjGOtyeGdUuh
Pengurusan
murid merupakan satu agenda penting dalam sebuah institusi pendidikan. Menurut
Khairul Yusri (2007) pelbagai upaya adalah, perbezaan pelajar adalah dari segi
ketaksamaan aspek pembangunan dan perkembangan secara fizikal, mental, emosi
dan keupayaan dalam kalangan pelajar. Pengurusan murid yang efektif mampu
memberikan impak yang mendalam terhadap personaliti murid seperti tingkah laku,
kemahiran berfikir, kecerdasan kognitif, intrapersonal dan interpersonal.
Lantaran ini kerana ianya selaras dengan perkara yang terkandung dalam Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang mahukan sistem pendidikan di Malaysia dapat
melahirkan murid yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani (JERI). Selain itu, kaedah pemulihan dan pengayaan diguna
pakai bergantung kepada masalah seseorang murid itu. Dalam aspek pemulihan
proses pengajaran berfokus kepada punca masalah ketidakupayaan seseorang murid
yang menghalangnya berfungsi secara normal. Ketidakupayaan murid tersebut
bukanlah berpunca daripada kecacatan tetapi disebabkan gangguan yang ada pada
diri (psikologi). Program Pemulihan Khas diwujudkan bagi menguasai
kemahiran-kemahiran asas 3M yang belum dikuasai mengikut piawaian yang ditetapkan.
Di samping itu, pengayaan merupakan aktiviti tambahan yang lebih kompleks
kepada aktiviti asas pembelajaran yang dilakukan sama ada semasa sesi
persekolahan atau di luar waktu persekolahan kompleks tetapi bersifat menarik
dan mencabar. Tujuan program pengayaan ialah untuk meluaskan pengetahuan dan
pengalaman disamping mengukuhkan kemahiran yang sedang dipelajari. Terdapat
juga pelbagai kecerdasan dalam kalangan murid. Setiap murid mempunyai
kecerdasan yang berbeza-beza. Setiap kecerdasan perlu dinilai sama rata dan
sama berat. Seterusnya, kecerdasan murid dapat dipertingkatkan melalui peluang pendidikan
seperti menyediakan persekitaran yang kaya dengan bahan dan aktiviti yang
menyeronokkan. Manakala, murid berkeperluan khas boleh ditakrifkan sebagai
golongan murid istimewa yang kurang berupaya (disabled), murid pintar cerdas
(gifted), murid berisiko (at risk) dan murid bermasalah dari segi pembelajaran
dan tingkah laku. Pengurusan murid yang dikendalikan oleh guru di sekolah dapat
membantu menarik minat murid untuk belajar dan memperkembangkan kebolehan
mereka dari segi kognitif, afektif, dan psikomotor. Dalam tajuk, apa yang dapat lihat adalah pemulihan, pengayaan, pelbagai
kecerdasan dan berkeperluan khas mempunyai hubungkait di antara satu sama lain
dan guru di sekolah haruslah kreatif dalam menjalankan P&P di dalam kelas
serta bijak dalam memberikan pendidikan kepada murid mengikut tahap mereka.
Tambahan lagi, kecerdasan bukan hanya dilihat dari nilai yang diperolehi
seseorang. Hal ini kerana kecerdasan merupakan kemampuan yang dimiliki oleh
seseorang untuk melihat sesuatu masalah dan seterusnya berupaya menyelesaikan
masalah tersebut atau membuat sesuatu yang berguna kepada orang lain.
Kecerdasan Pelbagai yang mencakupi sembilan kecerdasan pada dasarnya merupakan
pengembangan dari kecerdasan otak (IQ), kecerdasan emosional (EQ) dan
kecerdasan spiritual (SQ).
isu semasa
Keratan akhbar diatas diambil daripada utusan online (http://www.utusan.com.my/berita/nasional/bukti-oku-mampu-berjaya-1.776366). Keratan akhbar ini telah membuktikan bahawa orang kurang upaya juga mampu untuk berjaya didalam pendidikan. Walaupun pelajar tersebut tidak mempunyai tangan dan kaki, pelajar tersebut mampu menamatkan pengajian di peringkat tinggi. Hal ini pasti telah membuka mata pelajar-pelajar yang lain untuk belajar.
Apa yang saya belajar didalam kelas mengenai
tajuk ini adalah bagaimana pengurusan yang khusus kepada pelajar yang
berkeperluan khas. Program-program pendidikan yang menggunakan kaedah-kaedah
khusus dan sesuai untuk memenuhi keperluan-keperluan perkembangan fizikal,
intelek, emosi dan sosial individu-individu yang berkeperluan khas. Antara program
yang dijalankan ialah program pemulihan. Program pemulihan merupakan “satu
program pendidikan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan
kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini
dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus.” Murid pemulihan
merupakan “Murid yang menghadapi kesukaran dalam penguasaan kemahiran asas 3M
disebabkan oleh faktor persekitaran dan bukan kognitif”.
BAB 13 : SEKOLAH DAN PERSEKITARAN
https://drive.google.com/open?id=15RRq1Aq4fFoP8VfDQ2Ksz4fHMCIsz_n2
Memang tidak dapat dinafikan bahawa manusia cinta akan sesuatu yang cantik, bersih dan ceria. Begitulah juga dengan pelajar-pelajar sekolah yang memerlukan persekitaran sekolah yang baik bagi merangsang pembentukan jiwa yang tenang dan aman dalam menimba ilmu pengetahuan. Jadi tidak hairanlah mengapa pihak pengurusan sekolah amat menekankan aspek iklim dan persekitaran sekolah yang baik. Mana mungkin pelajar dapat belajar dengan tenteram sekiranya persekitaran sekolahnya kucar kacir, kotor, berbau dan bising. Pada kebiasaanya, sebuah sekolah yang iklimnya dianggap positif mempunyai ciri-ciri fizikal sekolah yang bersih dan menarik, hubungan sosial yang baik antara semua warga sekolah serta suasana kerja yang produktif. Manakala iklim negatif atau tertutup lazimnya mempunyai keadaan sekolah yang kucar-kacir, kurang selamat, tidak tenteram dan teratur, malah sering menghadapi konflik dan masalah disiplin (Mok Soon Sang, 2003). Secara tidak langsung, iklim dan persekitaran sekolah akan membawa pengaruh yang penting terhadap pembentukan tingkah laku, imej mental, aspirasi dan interaksi sosial bagi anggota-anggota di dalamnya (Abdullah Sani bin Yahya, 2007). Terdapat kajian yang menunjukkan bahawa sekolah yang berpencapaiaan tinggi mempunyai tahap keceriaan yang lebih baik berbanding sekolah yang persekitarannya kurang ceria (Mohd Redzauddin bin Ismail, 2008). Oleh hal yang demikian, suasana dan iklim sekolah adalah amat penting dalam membantu pelajar untuk belajar dengan tenteram dan selesa. Selain itu, apabila kawasan persekitaran sekolah yang cantik dan ceria, pelajar tidak akan jemu untuk hadir ke sekolah lagi kerana merasa bahagia berada di kawasan sekolah. Hal ini bukan sahaja dapat mengelakkan masalah ponteng sekolah dalam kalangan pelajar malah masalah disiplin pelajar dapat dikurangkan kerana emosi pelajar tidak terganggu. Dalam masa yang sama, sesebuah sekolah yang cantik dan menarik pasti akan mendapat pujian daripada pelbagai pihak terutamanya ibu bapa pelajar yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Mereka akan bertambah yakin dengan pihak pentadbiran sekolah yang mampu mewujudkan suasana sekolah yang kondusif bagi membantu proses pembelajaran anak-anak mereka. Tetapi tidak dinafikan terdapat halangan-halangan tertentu dalam merealisasikan hasrat tersebut. Salah satu halangan terhadap melaksanakan sesuatu projek keceriaan biasanya timbul daripada masalah kewangan. Dalam hal ini, semua pihak patut bekerjasama termasuklah, pengetua, guru-guru, staf-staf sekolah, para pelajar dan pihak Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG). Pihak sekolah perlu berusaha mencari penaja, pelajar pula boleh menjalankan kutipan derma melalui program-program tertentu, guru-guru pula membantu para pelajar menjalankan program-program amal. Sekiranya iklim dan persekitaran sekolah dalam keadaan yang bersih dan ceria, sudah pasti motivasi dan prestasi pelajar dapat ditingkatkan ke tahap yang optimum seterusnya mewujudkan budaya sekolah yang positif dan cergas.
isu semasa
keratan akhbar diatas dipetik daripada utusan online(http://www.utusan.com.my/pendidikan/sekolah/bubur-lambuk-pengerat-hubungan-pibg-murid-dan-sekolah-1.906771). Keratan akhbar itu menunjukkan tentang keakrapan hubungan PIBG dengan pihak sekolah. Bubur lambuk mampu mengeratkan hubungan ibu bapa dan pihak sekolah, khususnya para guru, itulah tujuan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Kebangsaan (SK) Taman Bukit Teratai, Ampang dekat sini, yang menganjurkan Program Memasak dan Pengagihan Bubur Lambuk secara gotong-royong di sekolah itu hari ini.
Antara perkara yang saya belajar didalam kelas mengenai topik ini ialah bentuk jalinan tiga demensi interaksi sekolah. Jalinan tiga demensi interaksi sekolah ini melibatkan sekolah, pentadbiran, guru, pelajar dan masyarakat. Di sekolah,
tiga
pihak
yang secara langsung
terlibat
dalam
jalinan
interaksi
ialah
pihak
pentadbir,
guru, murid.Tiga dimensi
interaksi
dengan
pihak
luar
melibatkan
sekolah,
ibu
bapa,
dan
komuniti
dalam
masyarakat.Terdapat hubungan
antara
faktor-faktor
luar
sekolah
dengan
faktor-faktor
dalaman
sekolah. Misalnya faktor-faktor
seperti
kelas
sosial,
etnik,
dan
gender, mempengaruhi
corak
pembelajaran
dan
sahsiah
murid
di sekolah. Faktor-faktor
dalaman
sekolah
seperti
gaya
kepimpinan,
peranan
para guru, dan bentuk
interaksi
yang berlaku menyumbang
kepada
pencapaian
dan
sahsiah
murid
di sekolah. Bagi
interaksi
dalaman
sekolah,
situasi
pengajaran
dan
pembelajaran
ditentukan
oleh
kepimpinan
yang berkesan. Kepimpinan
yang berkesan mampu
mencapai
matlamat
masyarakat
terutama
dari
segi
pencapaian
akademik
dan
sahsiah. Pengetua
harus
mempunyai
interaksi
yang positif dengan
guru-guru dan begitulah
sebaliknya. Selain itu, di sekolah juga perlu menjalin hubungan yang baik antara waris. Oleh itu, di setiap sekolah mempunyai Persatuan Ibu Bapa dan Guru(PIBG). Persatuan Ibu Bapa dan Guru ( PIBG ) adalah sebuah organisasi yang penting
terhadap perkembangan
sesebuah
sekolah.
https://drive.google.com/open?id=1BuNGhz3ahUsg_BgeENeEr_rqoNREjNsR
Topik ini, menghurai dan menyenaraikan teori motivasi, persediaan ke alam persekolahan serta kajian dan aksi guru di sekolah. Setiap bakal guru perlulah membuat persediaan dari segala sudut sebelum melangkah ke alam persekolahan. Persediaan yang rapi membolehkan guru menghadapi segala kemungkinan yang akan berlaku ketika proses pembelajaran dijalankan. Pembelajaran akan berjalan dengan lancar, menarik dan berkesan sekiranya guru menggunakan pelbagai kaedah yang bersesuaian dengan isi pelajaran dan kemahiran yang akan dicapai oleh murid. Guru perlu tahu untuk menyampaikan kandungan pelajaran berbentuk teori dan amali. Guru perlu sentiasa mengubahsuai strategi mengikut jangkaan keberkesanan penggunaan sesuatu kaedah. Guru yang berhasrat untuk menjadikan pengajarannya efektif, seharusnya membuat kajian atau penyelidikan mengenai kaedah yang paling sesuai untuk sesuatu isi pelajaran, topik atau kemahiran. Murid lebih tertarik kepada kaedah yang kemaskini dan menggunakan peralatan elektronik seperti komputer, internet, powerpoint, dan video. Justeru, guru yang bijak menggunakan gaya tingkah laku dan intonasi suara, bercerita, memek muka humor, akan tetap menarik minat pembelajaran dan murid mengikuti pengajaran secara efektif. Guru efektif sentiasa berfikir dan merancang aktiviti penglibatan murid-murid dalam pengajaran. Kemahiran berkomunikasi dan interaksi ke pendidikan pelbagai hala guru-murid, murid-murid, dan murid-guru menjadi teras keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Murid akan merasa pendapat dan kehadirannya diperlukan serta dihargai. Murid-murid perlu mengenali di antara satu sama lain, saling berinterkasi dan menggunakan panggilan baik-baik. Semasa menyampaikan pengajaran guru seharusnya mempunyai pemikiran positif dan bersangka-suka terhadap murid agar ilmu yang disampaikan diterima dengan hati terbuka, ikhlas, telus, tulus, berminda ceria dan humur. Memandang terus dan telus terhadap individu murid dan melihatnya dengan penuh empati serta. Guru seharusnya berkemahiran mengemukakan pelbagai jenis soalan dengan tujuan tertentu berasaskan konsep penyoalan. Di antara tujuan penyoalan ialah mendapatkan maklumat, menguji kefahaman, menimbulkan kepekaan, menarik perhatian, membayangkan jawapan, dan mengukuhkan pemahaman. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran amat berkait rapat dengan pengurusan bilik darjah yang berdisiplin, susunan meja dan kerusi yang suasana belajar, persekitaran harmoni keilmuan, dan keceriaan wajah ilmuan. Lantaran sedemikian akan membolehkan guru melaksanakan perancangan pengajaran dengan berkesan dan pencapaian pembelajaran maksimum. Sebagaimana yang kita ketahui, bilik darjah merupakan medan peranan, tanggungjawab dan amanah seseorang guru dalam melaksanakan akauntabiliti profesionnya. Seseorang guru dikategorikan sebagai efektif apabila pengajaran yang disampaikan mendatangkan kesan positif di kalingan pelajar. Tahap efektif guru lazimnya dikaitkan dengan tahap pencapaian pelajar sama ada dalam perolehan pengetahuan, kemahiran, pengalaman dan apresiasi. Guru berkebolehan menjangkau perlakuan yang akan berlaku semasa pengajaran, berjenaka deduktif, dan menggunakan kehadirannya dalam bilik darjah dengan terbaik. Semua ini menjadi key performance index terhadap keterampilan guru dan guru efektif.
isu semasa
keratan akhbar diatas diambil daripada utusan online (http://www.utusan.com.my/pendidikan/pembelajaran-menyeronokkan-pikat-murid-1.435657). Kereta akhbar ini mengambarkan seorang guru memakai kostum watak kartun Mickey mouse menyambut murid-murid turun dari van pada hari pertama persekolahan. Guru tersebut memakai kostum tersebut adalah untuk menarik minat pelajar datang kesekolah. keadaan ini akan mengembirakan pelajar apabila mereka disambut dengan mesra ke sekolah. Hal ini juga dapat melahirkan insan yang seimbang dan harmoni merangkumi aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Menurut apa yang saya belajar didalam kelas ialah terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa mereka mempunyai persediaan untuk mengawal pelajar didalam kelas. Seterusnya adalah buku rekod mengajar. Sebelum aktiviti didalam kelas dijalankan guru mestilah merekod didalam buku rekod . Setiap guru mestilah merekod dan menulis segala aktiviti yang dijalankan didalam kelas. Selain itu, guru juga mesti merekod segala masalah dan kebaikan yang berjaya dilaksanakan didalam kelas. Akhir sekali, perlaksanaan P& P didalam kelas mestilah mempunyai 3 perkara penting. Antaranya adalah set induksi, penyampaian isi dan penutup. Terdapat beberapa perkara yang penting dalam set induksi, antaranya adalah guru perlu merancang permulaan pengajaran yang baik yang dapat menarik perhatian dan minat murid. Guru juga mengaitkan pelajaran yang lepas atau dengan pengetahuan sedia ada murid. Selepas itu, penyampaian isi. Guru menyampaikan isi kandungan sebenar kepada murid. Guru perlu merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan baik dengan mencatat anggaran masa (tempoh) yang sesuai. Seterusnya adalah penutup. Penutup boleh dilakukan melalui suatu rumusan atau kesimpulan. Guru haruslah memberikan satu kesimpulan atau rumusan mengikut subjek yang diajar pada masa itu.
isu semasa
keratan akhbar diatas diambil daripada utusan online (http://www.utusan.com.my/pendidikan/pembelajaran-menyeronokkan-pikat-murid-1.435657). Kereta akhbar ini mengambarkan seorang guru memakai kostum watak kartun Mickey mouse menyambut murid-murid turun dari van pada hari pertama persekolahan. Guru tersebut memakai kostum tersebut adalah untuk menarik minat pelajar datang kesekolah. keadaan ini akan mengembirakan pelajar apabila mereka disambut dengan mesra ke sekolah. Hal ini juga dapat melahirkan insan yang seimbang dan harmoni merangkumi aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani.
Menurut apa yang saya belajar didalam kelas ialah terdapat tiga isi penting yang saya pelajari daripada topik ini. Antaranya adalah persediaan sebelum mengajar. Antara perkara yang perlu dittikberatkan sebelum masuk ke dalam kelas mestilah ilmu, peralatan, ruang dan persediaan untuk mengajar didalam kelas. Sebelum guru masuk ke kelas mereka mestilah memastikan bahawa mereka mempunyai persediaan untuk mengawal pelajar didalam kelas. Seterusnya adalah buku rekod mengajar. Sebelum aktiviti didalam kelas dijalankan guru mestilah merekod didalam buku rekod . Setiap guru mestilah merekod dan menulis segala aktiviti yang dijalankan didalam kelas. Selain itu, guru juga mesti merekod segala masalah dan kebaikan yang berjaya dilaksanakan didalam kelas. Akhir sekali, perlaksanaan P& P didalam kelas mestilah mempunyai 3 perkara penting. Antaranya adalah set induksi, penyampaian isi dan penutup. Terdapat beberapa perkara yang penting dalam set induksi, antaranya adalah guru perlu merancang permulaan pengajaran yang baik yang dapat menarik perhatian dan minat murid. Guru juga mengaitkan pelajaran yang lepas atau dengan pengetahuan sedia ada murid. Selepas itu, penyampaian isi. Guru menyampaikan isi kandungan sebenar kepada murid. Guru perlu merancang beberapa langkah yang berurutan, disusun dengan baik dengan mencatat anggaran masa (tempoh) yang sesuai. Seterusnya adalah penutup. Penutup boleh dilakukan melalui suatu rumusan atau kesimpulan. Guru haruslah memberikan satu kesimpulan atau rumusan mengikut subjek yang diajar pada masa itu.
No comments:
Post a Comment